Ook al loop je achter de feiten aan je bent nooit te laat als je, je realiseert wat er gaande is.

WIST JE DAT …


Onnodige verspilling

‘Twintig miljoen teruggestuurde artikelen belanden bij het afval’. Bijna twintig miljoen artikelen die vorig jaar in Duitsland via internet waren gekocht en werden teruggestuurd, belandden bij het afval. Dat blijkt uit een studie van de universiteit in Bamberg, meldt de WDR.
Dit zal in ons land echt niet anders zijn!

Zo’n veertig procent van de spullen, ongeveer 7,5 miljoen artikelen, had nog best gebruikt of hergebruikt kunnen worden. ‘Het is een onnodige verspilling’, zegt de onderzoeksleider.
Vooral kleding, maar ook elektrische apparaten, vrijetijdsartikelen, meubels en huishoudelijke artikelen werden weggegooid.

Volgens het onderzoek waren de kosten de belangrijkste reden. Weggooien is goedkoper dan recyclen. Dat speelt vooral bij kleine handelaren. De meeste weggegooide spullen waren niet meer dan vijftien euro waard. Weggooien verbieden, zoals in Frankrijk, heeft volgens de onderzoekers geen zin, omdat dat moeilijk te handhaven zou zijn. In plaats daarvan raadt het onderzoek aan om het weggooien van spullen duurder te maken en doneren fiscaal aantrekkelijker.

Retouren een interessant Item! Vooral de goedkopere artikelen komen bij het grofvuil terecht. Zelfs de grootste merken boeken blijkbaar al hun retouren af. Een nieuwe vorm van verkoopkosten is ontstaan.

Bedrijven die de retouren direct ontvangen en weer (door)verkopen rijzen als paddenstoelen uit de grond. Web shops vol met actuele enkele stuks artikelen tegen een geringere prijs, die ook nog eens direct een concurrent vormen voor de andere aanbieders van dit artikel.

Van de winkel naar Internet. De overheid maakt zich druk over de uitgifte van plastic tasjes aan de consument en is van mening dat je het wel mag doen, mits je er maar geld voor vraagt, maar kijkt helemaal niet naar het materiaal wat gebruikt wordt bij het verzenden van al die pakketjes, laat staan alle uitlaatgassen die de lucht in gepompt worden door al die vaak niet in optimale staat verkerende busjes, die veelal bestuurd worden door ZZP’ers, die slechts per afgeleverd pakje betaald krijgen.

Rust op zondag is voor velen nog steeds een issue. In veel gemeente is en wordt in sommige gevallen nog steeds een strijd geleverd om de winkels te mogen openen op zondag. Het grappige is dat alle web shops 24/7 beschikbaar zijn en dat zelfs de diensten daar achter steeds vaker 24/7 beschikbaar zijn. Daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen.

Bij gebrek aan inzicht in trends en ontwikkelingen is er dus gebrek aan te realiseren doelen laat staan aan regels en benodigde wetgeving. Geen beleid is ook een beleid.

Maar hierdoor worden ‘Hap Snap’ regeltjes opgesteld en zelfs wetten verzonnen die vooraf niet voldoende zijn doordacht, laat staan zijn getest qua effect voor de gebruikers en of de samenleving. Regels die dus over de rug van een ander lomp worden doorgevoerd, zonder dat iemand zich verantwoordelijk voelt voor de gevolgen.

De grote it-jongens hebben zonder enige beperking de spelregels bepaald. Gratis onbeperkt bestellen en gratis onbeperkt retourneren. Hun negatieve resultaten liegen er niet om, maar nieuwe terugverdienmodellen doen het zicht van de investeerder vertroebelen.

De winkels raken minder in trek met lege verouderde (inmiddels te dure) winkelstraten als resultaat.

De sociale neven functie van winkels vergeten we ook maar even pardoes.

Ouderen worden geacht langer thuis te blijven wonen en voor zichzelf te blijven zorgen. Een loopje naar de bank zit er al een tijdje niet meer in en een ritje naar de gezellige buurtwinkel kunnen ze inmiddels ook steeds meer vergeten. Ze kunnen natuurlijk wel via internet bestellen, maar ja of die vaardigheden in huis zijn is nog maar de vraag.

Ook al kost het beleid van de grote heren hun bijna de kop het innen en verwerken van data gaat steeds verder; het manipuleren van de klant dus ook!

Daar hebben we toch een wet voor gekregen ? Bescherming van de privacy van de klant/patiënt/cliënt/gast of is dat een wassen neus? Een zogenaamd doekje voor het bloeden wat veel bedrijven weer op stang heeft gejaagd en voor veel adviseurs weer een vrijbrief is om zowel een advies als factuur te sturen.

Een wet die door ietwat overijverigen vertaald wordt in het feit dat de verjaardagskalender van de kinderen in de peutergroep niet meer rondgestuurd mag worden, maar wat de grote heren geen enkele remming geeft om mij op allerlei manieren te helpen herinneren in welke schoenen ik als laatste interesse heb getoond.

Gevolgen voor de BV Holland van deze onnodige verspilling en ook nog eens toename van het afval met spullen die we bij nader inzien toch niet willen hebben, zijn ook nog eens:

  • toename transport van afval dus verhoging uitlaatgassen
  • hoger verbruik verpakkingsmaterialen dus verhoging plastic afval
  • hogere inzet koeriersdiensten dus verhoging uitlaatgassen
  • hogere inzet koeriersdiensten dus toename van ZZP’ers
  • afname van het aantal winkels
  • leegstand winkelpanden
  • niet uitvoerbare /realiseerbare bestemmingsplannen
  • afname sociale functie in en rondom winkelgebieden
  • toename prijzenslag
  • toename van het verzamelen van data van de consument
  • toename van het manipuleren van de consument.
  • toename belasting ondernemers met doorvoeren van wetgeving zonder vooraf de contouren uiteen te zetten.

Niets staat op zichzelf. Het een werkt het ander in de hand.
Maar nu de hamvraag, wat doen wij hier mee?

Quote