Alles telt mee,
van voeding en bewegen tot
omgeving en bedrijfscultuur.
WIST JE DAT …
Een gezonde werkvloer maakt het verschil
Elk jaar vraagt MT duizenden ondernemers, managers en bestuurders naar de reputatie van de concurrentie in de markt. Met als resultaat de MT500, de lijst van de 500 bedrijven met de beste reputatie. In de nieuwsbrief van MT van vandaag staan de overzichten vermeld!
Dit artikel lezende en doorklikkend naar diverse branche-winnaars kwam ik uit bij een interview met Jan- Willem Evers, directeur Commercie bij het Zilveren Kruis. Hij benadrukte direct dat niet alleen de after care geregeld moet zijn in of door bedrijven ( wat in veel gevallen ook zo is) maar dat de pre-care “het creëren en dus bouwen aan een gezonde werkvloer” onze aandacht zou moeten krijgen.
Jan-Willem Evers, directeur Commercie bij Zilveren Kruis, gelooft heilig in gedragsverandering. ‘Als het gaat om de gezondheid van medewerkers schieten bedrijven al snel in een oplossingsgerichte reflex. Hoe bied ik ondersteuning bij een burnout? Welke bedrijfsfysiotherapie helpt bij lage rugklachten? Daar helpen we natuurlijk graag bij, maar gezondheid gaat verder dan niet ziek zijn. Het is verweven met bedrijfscultuur, openheid en goed leiderschap. Alles telt mee! Nemen organisaties dat als uitgangspunt, dan zien we duurzame gedragsverandering ontstaan. Met lagere uitval en snellere re-integratie tot gevolg; simpelweg een gezondere werkvloer.’
Niet alleen komt deze focus de gezondheid ten goede, wat denk je dat er gebeurt met de reputatie van je organisatie? Hoe blij worden je medewerkers als ze zo gezien en benaderd worden?
Veel HR afdelingen zijn druk om veel zaken, die geregeld moeten worden, te regelen. Van de werving, de voorwaarden, de overeenkomsten, tot ontwikkelingen en doorstroom. Dit is op zich al een hele klus en zeker wanneer daar ook nog eens Arbo-gerelateerde zaken en arbeidsgeschillen aan toegevoegd worden.
Steeds meer bedrijven en dan vooral bedrijven met een zogenaamde “ meaning”, focussen steeds meer vanuit een gewenste bedrijfscultuur om hun bedrijfsresultaten te realiseren. Het is dan niet meer een opgelegd iets wat je geacht wordt te hebben ( zoals vele MVO uitspraken in jaarverslagen of ISO certificaten die je nu eenmaal moet hebben om bepaalde klussen te krijgen) maar diep in de organisatie gewortelde normen en waarden waar alles en iedereen aan getoetst wordt. Van links naar rechts en van boven naar beneden en weer terug!
Een rode draad die zichtbaar en voelbaar is. Die de gewenste situatie aangeeft en dus de verwachtingen van een ieder voedt! Waar beleid, richting en gedrag aan getoetst wordt en een eerste aanzet is naar meer openheid.
Als ik dit zo op schrijf, krijg ik gelijk de kriebels, daar wil ik namelijk werken!
Hier zouden de HR afdelingen, in mijn ogen druk mee moeten zijn. Hier liggen de mogelijkheden om onderscheidend te kunnen zijn en waar het succes van een effectieve in-en doorstroom, betrokkenheid en ontwikkeling ligt.
Naast het uitvoeren, met name het begeleiden en coachen van management bij de implementatie en het handhaven door het zichtbaar en voelbaar te maken in de gehele organisatie met en voor elkaar. Het maken van de verbinding zodat afgestemd kan worden op de juiste golflente.
Dan komen we ook direct uit bij mijn speerpunt ‘Interne Communicatie’, het ondergeschoven kindje wat of alle kanten op gaat of wat er gewoon niet is. Terwijl dit nu juist het middel is om de contouren te verduidelijken en de verwachtingen te voeden. Gevoed vanuit bedrijfsvoering maar als verantwoording van HR.
Zeg nou zelf, wie wil daar nu niet werken?